Niezależnie czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z bieganiem, czy jesteś w tym sporcie od dłuższego czasu, powinieneś być wyczulony na kwestię pokonywanego dystansu. W końcu nie każdy człowiek potrafi zmusić swoje ciało do wysiłku ponad swoje siły, a wręcz może być to bardzo niebezpieczne. Nawet doświadczonym biegaczom zdarza się zapomnieć, że nie wszyscy pokonają ten sam dystans. Jak stwierdzić, że jesteś gotowy do danej trasy?

Słuchaj swojego ciała

Doświadczeni biegacze wiedzą, że zasady podczas wysiłku fizycznego dyktuje Twoje ciało. Nawet jeśli w danym dniu pokonali kilkadziesiąt kilometrów, to w innym ten sam dystans może okazać się wyjątkowo niebezpieczny. Wszystko zależy od tego, jak czujemy się w danym dniu, a także jakie panują warunki pogodowe. Jeśli wiesz, że do tej pory biegałeś krótkie dystanse, to nie porywaj się na dwa razy dłuższe trasy. Podobnie w przypadku upalnych dni, podczas których prawidłowe oddychanie jest zaburzane, przez panującą duchotę. Zawsze miej przy sobie butelkę wody, a w przypadku słabszego samopoczucia lub zawrotów głowy natychmiast przerwij trening!

Nie od razu Kraków zbudowano!

Problem w wyznaczaniu tras dotyczy głównie amatorów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z bieganiem. Często zadawanym pytaniem jest, ile powinna wynosić optymalna trasa dla początkującego? Zacznij od krótkich dystansów. Na początek zaplanuj, że po przebiegnięciu 500- 700m zrobisz odpoczynek. Podczas wysiłku ciężko jest bowiem określić jak w rzeczywistości się czujemy. Krótka przerwa na wodę i uspokojenie oddechu pozwoli Ci określić jaki dystans jesteś w stanie przebiec, nie narażając się na niebezpieczne zasłabnięcia.